بازار مصالح و محصولات معمار

بازار مصالح و محصولات معمار

شرکت بازار معمار در زمینه فروش مصالح ساختمانی مانند شن آجر و سیمان و گچ وسنگ فعالیت دارد
بازار مصالح و محصولات معمار

بازار مصالح و محصولات معمار

شرکت بازار معمار در زمینه فروش مصالح ساختمانی مانند شن آجر و سیمان و گچ وسنگ فعالیت دارد

وضعیت صنعت گچ کشور در مقایسه با دنیا

گچ چیست ؟

گچ یک ماده معدنی فراوان می باشد که از میلیون ها سال پیش به دلیل تبخیر دریاچه های شور و دریاهای سطحی و کم عمق به صورت لایه های رسوبی تشکیل شده است.

گچ یک ماده مرسوم و بسیار نرم از خانواده کانی های سولفاته بوده که عمدتا از سولفات کلسیم دوآبه تشکیل شده است.

گچ دومین ماده نرم از لحاظ تقسیم بندی های مینرالوژیکی می باشد.کشورهای اصلی تولید کننده گچ در شکل زیر و در قالب نقشه جهان نشان داده شده اند که در آن لیست کشورهایی که ذخایر عظیمی از معادن گچ را دارند و در مقادیر قابل ملاحظه ای این ماده را تولید می کنند آورده شده است.

 

وضعیت صنعت گچ کشور در مقایسه با دنیا

وضعیت گچ در ایران

با توجه به آخرین آمار مربوطه ، کشور چین با ظرفیت تولید 45 میلیون تن بزرگترین تولید کننده گچ در جهان به شمار می آید.ایران با ظرفیت 13 میلیون تن مقاوم دوم  بزرگترین تولید کننده گچ در جهان را دارا است و پس از ایران کشورهای اسپانیا و ایالات متحده آمریکا ، تایلند ، ژاپن ، مکزیک ، ایتالیا ، کانادا و استرالیا قرار دارند که جز 10 کشور برتر تولید کننده گچ در جهان می باشند.

سنگ گچ بدون نیاز به هیچگونه فرآوری کاربردهای متنوعی دارد.به عنوان عامل کمک ذوب ، حاصلخیز کننده خاک ، کندگیر کننده سیمان پرتلند ونیز به عنوان پر کن در صنایع کاغذ و نساجی کاربرد دارد.

گچ فرآوری شده که از حرارت دهی سنگ گچ ایجاد می شود دارای ترکیب شیمیایی سولفات کلسیم نیم آبه می باشد.این ماده دارای خاصیت هیدرولیکی است.خاصیت هیدرولیکی به این معنی است که با آب واکنش داده و به مرور زمان سخت می شود.عمده موارد کاربرد این محصول در مصارف ساختمانی به صورت پودر و یا صفحات گچی بوده و در کشورهای آسیایی و در حال توسعه این سهم مربوط به گچ ساختمانی پودری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.تفاوت عمده در کاربرد گچ ساختمانی در ایران و دیگر کشورهایی که گچ را به صورت پودری استفاده می کنند در کنترل زمان گیرش در کشورهای در حال توسعه به منظور ارتقای سرعت عمل کار با گچ ، آن را درگیر نموده و در عین حال به صورت ملات گچی همراه با پرکن هایی در خصوص صنعت گچ ایران این است که از ظرفیت 13 میلیون تن در سال حدود 10 میلیون تن آن در استان سمنان تولید می شود.

این رقم یعنی بیش از 80 درصد از کل گچ تولیدی ایران در استان سمنان تولید می شود.دومین نکته بسیار مهم در خصوص صنعت گچ ایران این است در آمار منتشر شده در سال 2012 کل تولید گچ جهان رقمی در حدود 152 میلیون تن بوده است که ظرفیت تولید 13 میلیون تن در ایران معادل 9 درصد از کل تولید جهان می باشد. در عین حال ظرفیت تولید گچ در استان سمنان دربرگیرنده 7 درصد از کل تولید جهان می باشد.

تعداد کل واحدهای تولید و فرآوری گچ در کشور 104 واحد می باشد.این تعداد کارخانجات گچ در 17 استان مختلف توریع شده اند که بیشترین سهم تمرکز واحدهای مربوط به استان سمنان با حدود 41 واحد می باشد.این امر بدین معنی است که در واقع 40 درصد از کل کارخانجات گچ کشور در استان سمنان وافع شده اند.از بین مابقی استان های فعال در حوزه گچ ، استان های خراسان رضوی و فارس با دارا بودن ترتیب 11 و 7  واحدی فراوی گچ مقام دوم و سوم را در کشور دارا هستند.